Dr Greenspoon & Dr Greenspoon – två pionjärer i Hollywood

Dr Reuben Greenspoon och Dr Morton Greenspoon är en far och son som båda varit pionjärer inom Hollywoods filmindustri, men som många inte känner till trots att de sett deras skapelser i en lång rad storfilmer och välkända teveserier. Greenspoon och Greenspoon är nämligen inte producenter, regissörer eller skådespelare utan specialiserar sig på färgade kontaklinser – både sådana som ser naturliga ut och sådana som skapar olika specialeffekter. Dr Morton Greenspoon är fortfarande aktiv i branschen och har via sitt företag Professional Vision Care Associates ansvarat för de effektfulla kontaktlinserna i enormt framgångsrika actionäventyrsfilmer som Pirates of the Caribbean och Twillight.

Under sin långa yrkesbana har Morton Greenspoon hunnit med sådant som att prova ut kontaklinser år Elvis Presley inför Flaming Star och Michael Jackson inför musikvideon för Thriller. I den banbrytande musikvideon för Michael Jacksons hitlåt Thriller är det kontaklinser från Greenspoon som ger sångaren de karaktäristiska varulvsögonen med vertikala pupiller. Effekten åstadkoms med hjälp av så kallade sklerala kontaklinser, som täckte hela den synliga delen av ögat. För att säkerställa att linsen inte skulle rotera det minsta – eftersom det var så viktigt att pupille höll sig helt vertikal – krävdes perfekt utformade och balanserade linser i båda ögonen.

Under 1990-talet hamnade Morton Greenspoon själv i rampljuset när filmen Bram Stoker’s Dracula (1992) vann en Academy Award (Oscar) i kategorin Best Makeup. Greenspoon hade varit ansvarig för kontaklinserna i filmen, i nära samarbete med sminkartister som Greg Cannom, Michèle Burke och Matthew W. Mungle. Teamet vann även kategorin Best Make Up Artist på British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) gala.

På Morton Greenspoons meritlista finns även många Emmys för hans arbete med teveprogram och teveserier, och flera av dem är ett resultat av hans arbete med kontaklinser i teveserien Star Trek.

Reuben Greenspoon

Man kan med fog säga att den unge Morton Greenspoon föddes in i branschen. Både hans far och farfar var optometrister, och även hans farbror var verksam i samma bransch. Mortons far, Reuben Greenspoon, utbildade sig vid Rochester School of Optometry, och efter sin examen 1921 arbetade han i New York tillsammans med sin bror i flera år. Det var inte förrän Reuben gifte sig och åkte på smekmånad till Los Angeles som han fick upp ögonen för vad västkusten hade att erbjuda.

År 1935 flyttade Reuben Greenspoon och hans hustru till Los Angeles, och med sig hade de sin unge son Morton som fötts i New York 1929. För sin verksamhet skaffade Reuben en lokal som låg i Beverly Hills, ett tämligen nytt bostadsområde som lockat till sig filmstjärnor sedan Hollywoods stumfilmstjärnepar #1 – Douglas Fairbanks och Mary Pickford – byggt sig en lyxbostad där ungefär 15 år tidigare. I området låg också The Beverly Hills Hotel, som ända sedan 1910-talet varit en samlingsplats för gräddan av Los Angeles underhållningsbransch.

Drömfabriken behöver kontaktlinser

Genom sin verksamhet i Beverly Hills kom Reuben Greenspoon att möta många människor ur filmsbranschen och 1939 använde han ett par linser av glas från tillverkaren Zeiss i Tyskland för att skapa någonting som Hollywood aldrig sett maken till tidigare – kontaktlinser som fick det att se ut som att en brunögd skådespelare hade blå ögon. Kontaktlinserna användes i filmen Miracles for Sale där huvudpersonen, spelade av Henry Hull, omväxlande skulle ha bruna ögon och ljust blå ögon. För att skapa illusionen av blå ögon hade Greenspan använt sig av ett blått keramiskt material som integrerades i linsen med hjälp av en mycket varm ugn hos en flaskfabrik i Los Angeles.

1939 var också det år då två av Greenspoons patienter – Jerry Fairbanks och Bob Carlisle – bjöd in honom att föreläsa om optik i en av de kortfilmer med vetenskaplig inriktning som de producerade för Paramount Pictures. Kortfilmen, som fick namnet The Eyes Have It, distribuerades internationellt och gjorde att människor i flera olika länder fick lära sig om kontaktlinser och ögonproteser och hur de kunde användas för att för att tillfälligt ändra utseendet på en persons ögon, inte bara från en ögonfärg till en annan, utan också för att skapa illusionen av att någon är allt från rödögd till gammal (arcus senilis) eller till och med blind.

Morton Greenspoon

Reubens son Morton Greenspoon växte upp i Beverly Hills och gick på Beverly Hills High School, som låg precis intill 20th Century Fox filmstudio. Han hade ett starkt intresse för fotografi och optik, och drömde om att bli filmfotograf. Ett sommarjobb i postrummet hos Fox fick honom att inse hur politisk filmbranschen var, och detta kom honom att ändra inriktning. Istället för att utbilda sig till filmfotograf bestämde han sig för att bli optometrist, eftersom även detta yrke skulle tillåta honom att ägna sig åt linser och annan optik.

I fädrens spår

Morton Greenspoon utbildade sig vid Southern California College of Optometry, där bland annat legendarerna Henry Hofstetter och Monroe Hirsch undervisade. Efter att ha tagit sin examen började Dr. Morton Greenspoon arbeta ihop med sin far i Beverly Hills, och tog över kontaktlinsdelen av verksamheten. Så småningom flyttade Morton Greenspoon kontaktlinsverksamheten till Sherman Oaks i San Fernando Valley för att komma närmare Disney, Universal och CBS och i Sherman Oaks ligger den kvar än i dag – numera under namnet Professional Visiconcare Associates.

Rollen är din – om du byter ögonfärg

Morton Greenspans första arbete med kontaktlinser i filmsbranschen var för filmen Broken Arrow under det tidiga 1950-talet. Filmproducenten Darryl Zanuck hade skämtsamt sagt till skådespelerskan Debra Paget att den kvinnliga huvudrollen i hans uppkommande film var hennes om hon kunde ändra sin ögonfärg från blå till brun. Paget kontaktade familjen Greenspoons optik, och återvände till Zanuck med bruna ögon. Hon fick rollen, och lyckades dessutom senare landa en roll i filmen The Ten Commandments (1956) där hon spelade mot Charlton Heston och John Derek med samma bruna kontaklinser i ögonen. Paget berättade i en senare intervju att hennes kontaklinser var svåra att bära eftersom de hettades upp av de starka lampor som användes under filminspelningarna.

Under 1960-talet spred sig bruket av kontaktlinser i Hollywood men många skådespelare var med rätta rädda för att få sina ögon skadade av kontaklinserna, som inte hade mycket gemensamt med dagens mjuka, flexibal och höggenomsläppliga kontaklinser. I mitten av 1960-talet mottag Greenspoons klinik ett akutsamtal från Warner Bros, som ville att en kontaktlinsexpert omedelbart skulle infinna sig på inspelningsplatsen för Wait Until Dark. Där väntade Audrey Hepburn, som motvilligt gått med på att använda kontaktlinser i sin roll som den blinda Susy Hendrix och nu hamnat i en situation är där ingen i filmteamet lyckats sätta in dem i hennes ögon. Greenspoons löste situationen och Hollywoods produktionsbolag införde en ny policy som stipulerade att en kontaktlinsexpert alltid skulle finnas på plats vid inspelninar där någon av skådespelarna bar kontaklinser.

Kontaklinser för det övernaturliga

Kontaklinser är idag en stapelvara för filmer i genrer som skräck, fantasy och sciencefiction. Det är någonting med onaturliga ögon som gör att vi tittare omedelbart reagerar med skräck, oro eller obestämdbart obehag – ofta mycket starkare än vad vi gör på andra fysiska attribut hos en filmkaraktär.

Dr. Morton Greenspoon har arbetat med många olika produktioner inom dessa nischer, och den första vampyrfilmen för honom var Salem’s Lot (1979) som bygger på Stephen Kings bok med samma namn. Salem’s Lot handlar om hur en ung författare försöker rädda en liten stad i New England som invaderats av vampyrer, och kontaktlinser användes för att ge vampyrerna onaturligt färgade ögon.

Under det tidiga 1980-talet var Greenspoon involverad i skräckfilmsprojekt som The Howling, Mausoleum och Evilspeak. I Evilspeak användes speglande kontaktlinser, en teknik som introducerats i filmen Camelot år 1967. Kontaktlinsernas konvexa speglar kan utnyttjas till en lång rad olika specialeffekter, inklusive vidvinkeleffekter.

Andra exempel på skräckfilmer för vilka Greenspoon fungerade som kontaktlinsexpert under 1980-talet är vampyrfilmerna Fright Night (1985), Vamp (1986), The Lost Boys (1987) och uppföljaren Fright Night Part 2 (1988). Han försåg även den numera kultförklarade scifi rullen The Blob (1988) med de kontaktlinser som behövdes för denna åttiotals remake av femtiotalsfilmen om en utomjording som börjar äta upp allt och alla i en stad i USA. 1988 utkom även tevefilmen The Incredible Hulk Return, med kontaktlinser från Greenspoon.

En Oscar för Bram Stoker’s Dracula 1992

Som nämnts ovan erhöll Morton Greenspoon i början av 1990-talet en Oscar (Academy Award) i kategorin Best Makeup, tillsammans med resten av gänget som var ansvarigt för sminket i filmen Bram Stoker’s Dracula (1992).

Andra exempel på andra filmer som Greenspoon arbetade med under 1990-talet är Dark Shadows, Cold Heaven, Mom and Dad Save the World, Cast a Deadly Spell och Mr. Saturday Night. En av de mest kända är Wolf från år 1994 med Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer, James Spader och Kate Nelligan i huvudrollerna.

De flesta av de filmer som Greenspoon var involverad i under 1990-talet föll inom kategoriern fantasy eller sciencefiction, men Mr. Saturday Night är en dramakomedi om en avdankad komiker (spelad av Billy Crystal) som försöker klara sig kvar i en bransch som för länge sedan har glömt bort honom.

Professional Vision Care Associates

I slutet av 1980-talet började Greenspoon samarbeta med Dr. Richard Silve för att skapa tekniska lösningar för handmålade mjuka kontaktlinser inom specialeffektsfältet, och tillsammans bildade de företaget Professional VisionCare Associates (numera Professional Vision Care Associates).

Detta företag har sedan dess varit ansvariga för kontaklinser eller annat som rör skådespelarnas ögon i en lång rad olika storfilmer.

Här är några exempel:

K-19: The Widowmaker (2002)

Blade II (2002)

Underworld (2003)

Daredevil (2003)

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Memoirs of a Geisha (2005)

Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (2006)

Pirates of the Caribbean: At World’s End (2007)

Species: The Awakening (2007)

Twilight (2008)

Alice in Wonderland (2010)

Green Lantern (2011)

Ouija (2014)